Móricz Zsigmond: Barbárok (elemzés)
Motívumok: a mű középpontjában a rézveres szíj motívuma áll, amely mindhárom részben megjelenik, és mindhárom részben a gyilkosság jelölője (ürügy, az azonosítás feltétele, bizonyíték).
Önmagában a szíj az ütés, ostorozás, megvesszőzés asszociációit felkeltő eszköz. Szerepe a műben kabalisztikus (= a babonás hitvilághoz tartozó, titokzatos, rejtélyes). A népi hit szerint az ilyen tárgy maga a lélek, így nem adható el és nem vehető meg, óv vagy ront, kísért, leleplez, átkoz. Ennek köszönhető a veres juhász hirtelen beismerése a zárlatban.
Ugyanakkor a szíj többszörös jelkép.
Az 1. részben:
- Bodri juhász lelki gazdagságának szimbóluma (ő maga készítette, ami mutatja művészi hajlamát, a szépség iránti fogékonyságát)
- a gyilkosság ürügye (emiatt kötnek bele Bodri juhászba, de a két gyilkos nem a szíjra vágyik valójában, hanem a Bodri juhász nyájára)
A 2. részben:
- a veres juhász lelkifurdalásának szimbóluma (ő maga tereli a szót a szíjra, nem az asszony kérdez rá)
- a bűntény bizonyítéka (mert a Bodri juhász nyakára tekerve kerül elő)
A 3. részben:
- a leleplezés eszköze (a kilincsre akasztott szíj látványa töri meg a veres juhász konok tagadását)
- az igazság diadalának jelképe
További jelképek:
- Színek. – A férjét és gyermekét kereső asszony színei: fekete haj, fehér ruha. A veres juhász színe a vörös (amely feltehetőleg hajszín, és amelyről asszociálhatunk Arany Vörös Rébék c. művére). A szíj rézzel van kiverve, amely szintén lehet vörös, pirosas színű.
- fekete: előreutal a gyászra (a fekete asszony a fekete ruhában balladai figurává nő)
- fehér: hűség és tisztaság jelképe
- vörös: a vér, a tűz, a halál, a pokol, az ördög színe
- Puszta. – A civilizációtól érintetlen, ősi hagyomány jelképe, de az elmaradottság és az erőszak jelképe is.
- Vándorlás. – A családi összetartozás jelképe, mitikus méreteket öltő, népmesei motívum. A nyughatatlan lélekként bolyongó asszony, aki halott szeretteit emberfeletti kitartással keresi a pusztában, a népmesei „kereső hős” szerepébe kerül, és a halált is legyőző hűséget, az örök összetartozást jelképezi.
- A „barbárok” szó. – 2-szer fordul elő a szövegben, de mindkét alkalommal hangsúlyos helyen: ez a szó a cím és a mű utolsó szava is.
Egyrészt a gyilkosság jelképe, vagy inkább minősítése. Minden gyilkos barbár, de a műben levő gyilkosság különösen kegyetlen. Másrészt a veres juhász egész fajtájára vonatkozik, tehát a „barbárok” szó jelentése kiterjed úgy általában a pusztán élőkre, a pásztorokra. És ebbe a körbe a Bodri juhász is beletartozik.
A vizsgálóbíró megnyilvánulása a mű végén értékítélet és végkövetkeztetés is, amely visszautal a címre, összekapcsolja a széttartó elemeket (a gyilkosokra és az áldozatokra is vonatkozik) és körkörösen lezárttá teszi az elbeszélést.
Esztétikai minőség: tragikum.
Az elemzésnek még nincs vége, kattints a folytatáshoz!
Hozzászólások
Móricz Zsigmond: Barbárok (elemzés) — Nincs hozzászólás
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>