Móricz Zsigmond: Barbárok (elemzés)
Cselekményvezetés: lineáris, de szaggatott. Az események elbeszélése időrendben történik, mégis több tényező megbontja a folyamatosságot, pl. az, hogy az 1. és 3. rész rövid időt fog át, míg a 2. rész egy teljes évet. Az 1. és a 2. rész között is eltelik 10 nap, tehát van a történetmesélésben egy időbeli megszakítás.
Hangulat: az 1. rész tele van fojtott feszültséggel, a 2. rész megrendítő és fölemelő, a 3. rész ismét drámai feszültséget hordoz.
Előadásmód: az elbeszélő a háttérben marad, szólama erősen visszafogott, tárgyszerű. Valójában alig van írói közlés, a leírások csak a legszükségesebbekre szorítkoznak. A részletezés, leírás, bemutatás elmarad, lényegében a szereplők beszédéből és egy-két természeti leírásból bontakozik ki a novella.
Elbeszélői nézőpont: az elbeszélő külső nézőpontból szólal meg. Nem éli bele magát a szereplők lelkivilágába, kívülről láttatja őket (ritka a szabad függő beszéd használata is: csak pár mondatra korlátozódik), nem magyarázza, nem értelmezi az eseményeket, csak a puszta tényeket közli.
Kifejezőeszközök:
Feszültséget fenntartó és fokozó eszközök:
- utalásokkal telített, rövid, hiányos mondatokból álló, szinte egyszavas dialógusok és jelentőségteljes elhallgatások, csöndek
- szaggatottság az időkezelésben – balladaszerűség
- a leíró részek és az egyes jelenetek atmoszférája
- tempóváltás – mindhárom rész lassú tempóban indul, majd hosszas késleltetés után következik be a drámai történés, amely felgyorsítja a tempót. Az egyes részek zárlata nem oldja fel a feszültséget, így egyre nagyobb feszültségi szintről indulnak újra a tempóváltások.
A ballada műfajához közelítő eszközök:
- sűrítés
- tömörség
- szaggatottság
- nyelvi intenzitás
- kihagyás (nagy egységek maradnak ki, ezért a novella igényli a fantáziánk használatát)
A népmese műfajához közelíti a novellát:
- népmesei stílusfordulatok („Haza se nézett, csak elment, addig ment, addig ment, míg a puszta el nem nyelte. Addig ment, addig ment, míg el nem érte a Dunát. Azon is átalment, ladikos embert lelt, az áttette. És ment.”)
- mindhárom részben a népmesékhez hasonlóan a hiány billenti ki az alaphelyzetet (1.rész: nyáj, 2. rész: férj-gyermek, 3. rész: igazság hiánya)
A dráma műnemhez közelíti a novellát:
- jelenetezés
- párbeszéd kiemelt szerepe (pl. a 3. rész csupa drámai párbeszédből áll)
Az elemzésnek még nincs vége, kattints a folytatáshoz!
Hozzászólások
Móricz Zsigmond: Barbárok (elemzés) — Nincs hozzászólás
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>