Janus Pannonius: Egy dunántúli mandulafáról (elemzés)
A versben tehát három dolog kapcsolódik össze, s ezek együttese adja a vers feszültségét, művészi erejét:
- valóság: a látvány megragadja a beszélőt
- jelkép: a lírai én saját sorsa hasonló / azonos a fáéval, a feudális és a reneszánsz eszmék ellentétesek, a „meg nem értettség” a költő sorsa
- mitológia: Phyllis thrák királylány volt, aki Démophoón athéni királyfi iránt gyúlt szerelemre, és el is jegyezték egymást, de a vőlegénynek el kellett utaznia még az esküvő előtt, s a lány hiába várta őt vissza, így bánatában öngyilkos lett, és az istenek mandulafává változtatták. Ezt a mitológiai történetet jól ismerték a korabeli olvasók, hiszen toposzként felhasználta műveiben már Ovidius és Petrarca is.
Az utalást az idill szomorú végeként értelmezték. Janus Pannonius úgy nyomatékosítja itt a fa sorsa és a saját sorsa közti párhuzamot, hogy nem mondja ki konkrétan a lényeget, nem él a sorsmegfeleltetés eszközével, nem szájbarágós megoldást választ. A vers a bukott, beteg költő tragédiáját tükrözi, aki túl korán akarta elhozni a feudális Magyarországra a reneszánsz kultúrát, és mindezt úgy mondja el nekünk Janus Pannonius, hogy közben egyetlen konkrét utalást sem tesz a saját életére.
A versben megcsillantott műveltség tudós, humanista költőre vall. A kor olvasói a versbe szőtt antik mitológiai utalásokra rezonáltak legjobban, a tudós költő (poeta doctus) tehetségét azon mérték le, hogy hány ilyet tud a versébe szőni.
Az Egy dunántúli mandulafáról verselése időmértékes, 4 db disztichonból áll.
Hozzászólások
Janus Pannonius: Egy dunántúli mandulafáról (elemzés) — Nincs hozzászólás
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>