Bibliai történetek (elemzés) – Újszövetség
Jézus születése (Mt 1,18-24; 2,1-18)
Jézus születéséről és gyermekkoráról a négy evangélium közül csak kettő, Máté és Lukács evangéliuma tesz említést.
Máté evangéliuma: célja elsősorban a Jézus Messiás voltába, Istenfiúságába, megváltói halálába és feltámadásába vetett hit megvallása, tanítása.
Máté elsősorban a zsidók számára írta könyvét, ezért mindenekelőtt azt akarta bebizonyítani, hogy Jézus az a Megváltó, akit Isten megígért az Ószövetségben a próféták által. Azaz hogy Jézus személyében és művében mintegy „beteljesedett az Írás”.
Máté szinte minden fordulatnál hivatkozik az Ószövetségre. Közli Jézus családfáját, felsorolja őseit, mert az Írás szerint a Megváltónak Dávid családjából, Ábrahám nemzetségéből, a zsidó népből kell eljönnie.
Jézus földi anyától született, édesanyja Szűz Mária, aki Isten lelkétől fogant meg. Nevelőapja Mária férje, József volt. József nem kergette el Máriát, aki nem az ő gyermekével volt állapotos, így Jézus törvényes házasságba született. Máté fontosnak tartja ezeket a körülményeket, mert az ószövetségi próféták által mondott jövendölések beteljesedését igazolják.
Máté ugyanis a Dávidtól való leszármazást nem az anyán, Márián, hanem az apán, Józsefen keresztül bizonyítja. Mert bár vér szerint Jézus nem József gyermeke (hiszen Mária szűzen fogant meg a Szentlélektől), jogilag csak az számított, hogy József házasságában született. Nem az volt a lényeges, hogy ténylegesen is József fia volt-e, a Dávidtól való leszármazás bizonyításához elég volt, hogy jogilag József az apa. Jézus tehát jogilag József fia, de a valóságban nincs emberi apja, származása természetfeletti.
Jézus a júdeai Betlehemben született, ami szintén fontos, mert Betlehem is Dávid városa, itt kenték föl királlyá Dávidot.
A történetben előfordul az Immánuel név is, amely egy ószövetségi próféciára, Ézsaiás jövendölésére utal: „Mindez pedig azért történt, hogy beteljesedjék, amit az Úr mondott a próféta által: »Íme, a szűz fogan méhében, fiút szül, akit Immánuelnek neveznek« – ami azt jelenti: Velünk az Isten.”
Máté Jézus születését csupán egy mellékmondattal említi. Számára sokkal fontosabbak a jelek, amelyek az újszülött jelentőségét hirdetik, és előre jelzik jövőbeli sorsát.
Jézus születését kísérő csodás jelek:
- József és Mária még csak jegyesek, amikor Máriáról kiderül, hogy állapotos. József fel akarja bontani a jegyességet, de álmában az Úr angyala megjelenik neki, és bejelenti, hogy Mária a Szentlélektől fogant meg, és fiút fog szülni, akit József nevezzen Jézusnak, mert ő szabadítja majd meg népét bűneiből.
- Jézus születésekor feltűnik egy csillag az égen, amely mintegy isteni útmutatásként jelzi a helyet, ahol Jézus megszületett
- idegen népeket képviselő bölcsek, „mágusok” (csillagászok, csillagjósok) érkeznek távolról, napkeletről Jeruzsálembe, mert látták a csillagot, és leborulva hódolni akarnak a zsidók újszülött királya előtt, ugyanakkor a jeruzsálemi földi hatalom birtokosait, Heródes királyt, a főpapokat és Jeruzsálem népét nyugtalanság fogja el Jézus születése miatt – ez olyan motívum, amelyben kifejeződhet az evangélium egyik fő témája, a pogány népek hite az égi királyban és a zsidó nép hitetlensége, valamint a földi király hatalomféltése
- Heródes magához hívatja a napkeleti bölcseket titokban, és megbízza őket, hogy szerezzenek neki pontos értesüléseket a gyermekről, hogy ő is elmehessen és hódolhasson Jézus előtt, de a bölcsek kijelentést kapnak álmukban, hogy ne menjenek vissza Heródeshez
- a napkeleti bölcseket a csillag vezeti el Jézus születési helyéhez, előttük megy, majd megáll a megfelelő hely fölött
- „Bementek a házba, és meglátták a gyermeket anyjával, Máriával. Leborultak és hódoltak neki, majd elővették kincseiket, s ajándékot adtak neki: aranyat, tömjént és mirhát.”
A bölcsek ajándékokat adnak az újszülöttnek: aranyat, tömjént és mirhát (a tömjén és a mirha egzotikus keleti fák füstölésre használt gyantája) – ezek az ajándékok az eljövendő tökéletes világuralkodónak kijáró tiszteletről tanúskodnak (Jézus uralkodásának színtere természetesen nem egy földi ország, hanem a mennyek országa, ilyen értelemben világuralkodó)
Heródes félti hatalmát az újszülöttől, akit már most „a zsidók új királya”-ként tisztelnek, ezért parancsot ad, hogy kétéves korig minden fiúgyermeket öljenek meg Betlehemben és környékén.
Józsefet az Úr angyala figyelmezteti, hogy el kell menekülnie. József és családja Egyiptomba menekül a kegyetlen vérengzés elől. (Tulajdonképpen Jézussal is az történik, ami az Ószövetségben a gyermek Mózessel, akinek születésekor a zsidók már rabszolgaságban éltek Egyiptomban. A fáraó tartott attól, hogy fellázadnak, ezért minden újszülött fiúgyereket megöletett. Mózest anyja egy kosárba tette és elrejtette a Nílus partján, ahol a fáraó lánya találta meg és felnevelte.)
József és családja Heródes haláláig Egyiptomban maradnak, és utána sem mernek Júdeába visszatérni, mert Heródest fia, Arkhelaosz követi a trónon, s tőle is félnek. József kijelentést kap álmában Istentől, hogy Galilea területére vonuljon vissza, és Názáret városában telepedjen le. Így teljesedik be az ószövetségi próféták jövendölése, miszerint a Megváltót názáretinek fogják nevezni.
Lukács evangéliuma: Jézus születéséről Mátén kívül csak Lukács számol be. Lukácsé a színesebb, művészibb kidolgozású történet (ő költeményeket is közbeiktat, emellett tudatosan szerkeszt és kitűnő stiliszta).
Lukács evangéliumából tudhatjuk meg, hogyan adta hírül Isten Jézus születését: ez az ún. angyali üdvözlet története. Isten elküldte Gábriel arkangyalt (aki „Isten embere”) Galilea Názáret nevű városába Szűz Máriához.
Az angyal „kegyelemmel teljesnek” (=„kegyelemmel elhalmozott”) nevezi Máriát – ez azt jelenti, hogy Mária minden bűntől mentes, még az eredendő bűntől is, már eleve szeplőtelennek született –, és hírül adja neki, hogy szűz állapota ellenére fiút fog szülni, de nem egy férfitól, hanem Istentől. „A Szentlélek száll rád s a Magasságbeli ereje borít be árnyékával. Ezért a születendő Szentet is az Isten Fiának fogják hívni.”
Lukács megemlíti Augustus római császár népszámlálási rendeletét is.
Azt is Lukács meséli el, hogyan született meg Jézus a betlehemi istállóban, és hogyan jöttek hódolni neki a közelben levő pásztorok.
A bejegyzésnek még nincs vége, kattints a folytatáshoz!
Hozzászólások
Bibliai történetek (elemzés) – Újszövetség — Nincs hozzászólás
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>