Charles Baudelaire: Kapcsolatok (elemzés)
A versszervező erő az ellentét: a mű alapellentéte a természet és az ember közti szembenállás.
Alapmotívumok:
- ember alkotta vallásos tér: templom – oszlopok – tömjén
- természet: az erdő mint a világ szimbóluma
- érzékelés, megismerés: fény, szín, hang, illat
Kifejezőeszközök: metafora (pl. „templom a természet”), szinesztézia, hasonlat, ellentét, ismétlés, halmozás, fokozás, kiazmus
Mivel az „új költők” az érzékletek összekeverésével próbálták kifürkészni a végtelen titkait, legfontosabb költői eszközük a szinesztézia lett, ami a metafora egyik alfaja. A szinesztézia olyan kép, melyben különböző érzékterületekről származó kifejezések vannak összekapcsolva, pl. „oboa-édesek”: hang+íz érzékterületének kapcsolata. A szinesztézia természetesen korábban is létezett, de azelőtt a költők ritkábban használták. A szimbolizmussal nőtt meg a jelentősége.
A vers szigorú formai és nyelvi megalkotottsága fontos tényező: a szonettforma zártsága, a tudatos, míves költői munka olyan teljesítmény, amelyet más nyelven lehetetlen megismételni. A poétikai összhatás megteremtésében a nyelv alkotórészei a hangok szintjéig mind részt vesznek, így a vers gyakorlatilag lefordíthatatlan: jelentésvesztés nélkül más nyelven nem adható vissza.
Már maga a cím sem fordítható le tökéletesen. A cím egyetlen többes számú névszó, mely a versben kifejtett témára utal. Az eredeti francia cím (Correspondances) valamivel tágabb, egyetemesebb jelentésű a magyar „kapcsolatok” szónál, sokféleképpen fordítható: összefüggések, megfelelések, egybeesések, egyezések, sőt levelezés.
A vers szerkezete a szonett egyik klasszikus felosztását követi. Az első 8 sor (oktáva / oktett) és az utolsó 6 sor (szextett) alkot egy-egy egységet. Az oktáván belül egy-egy részt alkot a két négysoros versszak.
Így a mű 2 szerkezeti egységre bontható fel.
Az 1. egység (1-2. versszak) a vershelyzet leírásával kezdődik.
Az 1. strófában a külső tényezőkkel nem azonosítható lírai én teremti meg a vershelyzetet, ami egy önmagán belül kommunikáló természet képe. Baudelaire a természetet mintegy szimbolikusan értelmezi, az épített emberi környezet elemeivel azonosítja.
„Templom a természet”, ezzel kezdődik a vers. A nyitó metafora már megteremti a misztikus, sejtelmes légkört, emellett vallásos áhítatot áraszt. A templom szent hely, ahova csak megilletődötten, tisztán léphet be az ember. Oszlopai szólnak hozzánk, befogadnak, barátként figyelnek.
A templom olyan hely, amely a transzcendens (tapasztalaton túli) világgal teremt kapcsolatot, így a templommal való azonosítás azt jelzi, hogy a természetet valami magasabb rendű dolognak tartja a beszélő.
A különös hangulat átjárja az egész helyet, a természet jelenségeit és a tárgyakat is: az oszlopok is „élnek”, „szavakat mormolnak”, üzeneteket „súgnak” egymásnak (megszemélyesítés). Az „élő oszlopai” kép és a templom képe szinekdochikus viszonyban áll egymással.
A szerves természeti és az ember által épített környezet elemei összekapcsolódnak. Ugyanakkor a megszemélyesített (perszonifikált) természet beszéde nehezen érthetőnek, titkolózónak mutatkozik (mormolás, sugdolózás).
Ebbe a környezetbe helyezi bele a megismerő szubjektumot, az embert Baudelaire. Az ember életét körülvevő természet elveszíti konkrétságát, és egy ismeretlen világ jelképeinek erdejévé válik („Jelképek erdején át visz az ember útja”). Vagyis a körülöttünk tapasztalható dolgok valójában jelek, szimbólumok. Az ember (és a költő) feladata pedig az, hogy megfejtse ezeket a szimbólumokat, megértse az üzenetüket.
Az elemzésnek még nincs vége, kattints a folytatáshoz!
Ennyiben latott tobbet az Univerzum lenyegebol ez a termszettudomanyokhoz nem erto kolto mint azota is a legtobb tudos. Habar „A vilag ahogy en latom” cimu konyveben Einstein is utalt valamifele „megkozelithetetlen, mindenen athatolo ertelem” misztikus jelenletere. Talan egyszer megtudjuk az igazsagot errol a kozmikus ertelemrol, es arrol ahogy az osszekoti a vilag latszolag kulonbozo, teljesen mas terekben es idokben letezo dolgait. Amit Baudelaire es Einstein sejtett es a sajat szavaikkal megneveztek ahogy tudtak.