Arany János: Tetemre hívás (elemzés)
A ballada cselekménye a középkorban játszódik Bárcon, egy feudális falucskában. Bárc a radványi erdő közelében van és a Bárczi család birtoka (a Radványi és a Bárczi gyakori nevek voltak a történelmi Magyarországon, és Arany szándékosan választott ilyen neveket). Ebben az erdőben találják meg Bárczi Benő nemesifjút egy tőrrel a szívében. Holttestét apja hazaviteti a kastélyába, és tetemrehívást rendez.
Az öreg Bárczi viselkedéséből először azt a következtetést vonhatjuk le, hogy nem szerette a fiát, akinek a végtisztességet se adja meg („ki se terítteti, meg se mosatja”). Benő vérbe fagyva hever a ravatalon napokig.
De aztán rájövünk, hogy az apa valamire készül, hiszen őröket állít a holttest mellé és még a feleségét és a lányát se engedi a közelébe. A 6. versszakból aztán képet alkothatunk az öreg Bárczi apai érzéseinek erejéről, amikor felkiált: „Boszulatlan nem foly ez ösi vér; / Ide a gyilkost!… bárha pecsétem / Váddal az önnön szívemig ér: / Mindenki gyanús nekem, aki él!”.
Lehetséges, hogy Arany János a saját édesapját formázta meg az öreg Bárczi alakjában (köztudott, hogy Aranyt féltő gondoskodással vették körül a szülei és nagyon ragaszkodtak hozzá).
Először a fia ellenségeit hívja sorra, aztán a barátokat, az egész falut, végül következnek a családtagok, az anya és a húg. A legvégén kerül sorra a fiatalember szeretője, Abigél, aki titkos arája, titkolt szerelme volt Bárczi Benőnek.
A 8-11. strófában drámai fokozáson keresztül jutunk el a tettesig, Arany ügyesen növeli a feszültséget. Ez a négy strófa párhuzamos szerkezetű: először mindig Bárczi beszél, aki megjelöli a gyanúsítottak következő csoportját, majd az utolsó sorokban mindig a seb motívuma jelenik meg (a Híd-avatás című vers képsorára emlékeztet). A csúcspont, a seb vérzése hosszú késleltetés után következik be.
Először tehát azokat hívják a holttesthez, akikre a legjobban gyanakszanak (ellenségek), és a legvégén azokat, akikre a legkevésbé (családtagok, menyasszony). Figyeljük meg, ahogy egyre inkább szűkül a kör, és ahogy a szinte miniatűr drámai jelenetek követik egymást! A külső körből egyre közelebb jutunk, egészen a család törzséhez, majd a ballada fő alakjához, a titkos menyasszonyhoz.
Ahogy a gyanúsítottak megjelennek a ravatalnál, mindegyikük fellépésének saját külön árnyalata van, és a fájdalom különböző változatait mutatják. Az anya és a lánytestvér fojtott zokogása a szembesítéskor sikoltássá és búgó siratássá fokozódik, a barátok szánakoznak, még a falu lakói is megkönnyezik Bárczi Benőt.
Arany minden alkalommal egyedi módon érzékelteti az áruló jel elmaradását is: „Hiába! nem indul sebe a holtnak”, „Erre se vérzik Bárczi fia”, „Nem fakad a seb könnyre megint.” „Marad a tört vér – fekete folt.”
Aztán a bűnös lány belép, és a seb vérzik: „Sebből pirosan buzog a vér.” Abigél kétszer is szólni akar, megdöbben, újraéli, ami köztük lejátszódott. Nem sír, nem borul a tetemre, mint az anya meg a húg, csak odakap a fejéhez, mintha azt kérdezné: „Úristen, Jézusmária, mit csináltam, mi történt?”
Ő most látja először a halottat. Nem volt jelen, amikor a fiú végzett magával, és azt sem tudta, hogyan halt meg Benő (ez világos, mert Arany azt írja, Abigél „szeme villan s tapad a tőrre”).
Aztán elmondja, mi történt. A fiú tudta jól, hogy Abigél szereti, de megkérdezte, szereti-e (a szerelmesek szeretik ezt minél többször hallani). A fiú bizonyságot akart, és fenyegetőzött: „Mondd ki, mert ha nem, megölöm magam.” A lány évődik vele, nem mondja, inkább azt feleli: „Nesze, itt a tőr, akkor öld meg magad!” Persze Abigél ezt nem gondolta komolyan.
Az egész csak csábítás volt, egy fölösleges kihívás, egy meggondolatlan évődés, egy női szeszély.
A dolog azért furcsa, mert a fiú nem hirtelen felindulásból cselekedett: a lány már nem volt ott, amikor Benő megölte magát, ezek szerint Benőnek volt ideje átgondolni a történteket. Nagy kérdés, hogy miért tette? Hiszen Abigél már bebizonyította korábban, hogy szereti („Tudhatta, közöttünk nem vala gát”).
Persze, azt sem szabad elfelejteni, hogy az egész esetet csak a lány nézőpontjából ismerjük meg, csak az ő szavai nyújthatnak támpontot. Az is belefér, hogy esetleg ferdít az igazságon. De Benőnek látszólag akkor sem volt komoly oka az öngyilkosságra. Úgy tűnik, egy játékot, egy tréfálkozást komolyra vett, és egy gyerekes butaság miatt ölte meg magát.
A lány a látszólag jelentéktelen enyelgést szinte már el is felejtette, de a következmények láttán egyszerre rátör a felismerés és az önvád. Lelkifurdalása kísérteties kacagórohamban fejeződik ki, azaz megzavarodik, megőrül. Táncolva megy végig a falun, és dalolva meséli, mi történt. Az emberek nem bántják, inkább szánalmat éreznek iránta.
Az elemzésnek még nincs vége, kattints a folytatáshoz!
Nagyon szép elemzés, több kulcsmotívumra is rádöbben. A leglényegesebb benne Bagoly Csilla gondolata, miszerint: ha öngyilkosság történt volna, a halottnak – a versben foglaltak alapján – a tetemrehívás első percétől fogva az utolsóig véreznie kéne, hisz jelen a tettes. (Bagoly Csilla: Új Holnap 1997 nov)
Kár, hogy ezt az igen értékes megfigyelést kiaknázatlan hagyja.
Megjegyezném a következőket:
1) Hogy Abigél saját kezűleg ölte volna meg a fiút és így ő gyilkos lenne, azonnal elvethető. Korabeli dokumentumok tanúsága szerint ha a tettest hívták a tetemhez akkoriban, azok azt messzire elkerülték, a közelébe nem mertek menni a halottnak. Féltek a statáriális bíráskodástól, fő-és jószágvesztés volt a „tét”. Komolyan tehát nem vádolható Abigél gyilkossággal. (Lásd: S.J. Ki ölte meg Bárczi Benőt? Ügyészek Lapja, 2009-1/16)
2) De felbujtással sem vádolható A Révai Nagylexikon vonatkozó kötete (de a Pallas Lexikon is) a következőt írja a tetemrehívásokhoz. „Vétkesnek azt nyilvánították, aki esküdni vonakodott vagy esküvése alatt a tetem vérezni kezdett.
Mivel ezen feltételek egyike sem áll Abigélre, minden efféle vád alól egyszer s mindenkorra felmentendő. (nem alatt, hanem előtt már vérzett a tetem.)
Más történt, ami ezek után könnyedén kitalálható.
A magát Abigél vallomásában nem visszaható névmásként értendő, hanem egyszerűen ragos névszóként, az „Önt” régebbi párjaként. (A magázódás akkortájt kezdett kialakulni, mikor a ballada játszódik.)
Az erdei jelenetet meg össze tudja rakni – mozaikokból – az ember maga is, mi játszódott.
A többi működik automatizmusként, a tetem nem a tettes megjelenésére reagál, hanem ha a testvére jön, akkor jön a test vére.
Gyakorlatilag Benő és Abigél testvérek, ezt a testvérházasságot akarja megakadályozni az öreg.
Érdekes az is, hogy két tőr van, az egyik Benőé, a másik az apjáé, de mindkét tőr ugyanolyan – két vadásztőr. Shakespeare-nél is van egy hasonló jelenet, valakik párbajoznak, és az egyik ottmarad, és a győztes elveszi tőle a tőrét, ami ugyanolyan, mint amivel ő – a győző – ledöfte. Ennyit a törökről…sajna a dráma címére már nem emlékszem.
Kár, hogy Bagoly Csilla gondolatát – ami alapjaiban fordítana a dolgok állásán (t.i. öngyilkos lett Benő – nem elemzi tovább, pedig említi.
BCs (és tőle független 3-4 elemző is) rájön arra, hogy ha Benő öngyilkos lett volna, a teteme vérezne a tetemrehívás első percétől az utolsóig, hiszen jelen a „tettes”, azaz Benő maga.
A Réva Nagyleyikon vonatkozó kötete 211. oldala is ezt a Bagoly Csilla-féle gondolatot támogatja. Azt írja, hogy „vétkesnek azt tartották, aki esküdni vonakodott vagy aki esküvése ALATT a halott vérezni kezdett.”
Mivel ezek közül egyik se áll meg Abigélre, felbujtással se vádolható, azaz nem is vétkes a fiú halálában.
Meg kéne érteni akkor, igazából mit is mondott. „Unszola mégis szóval igenre/Mert ha nem: akkor kivégzi magát.”
A fa alattienyelgési jelenetüket kéne felfogni és megérteni…meg hogy mik is az összeolvasott monogramok és az kinek is szálka a szemében.
Még egy fogódzót: a magát szó természetesen nem visszaható reflexív névmás itt, hanem egyszerűen egy ragos névszó, az Önt megszólítás párja. Az apja meggyilkolására biztatta tehát Abigél a fiút, de úgy tűnik: „Piszkos Fred tőre gyorsabb volt Fülig Jimmmy revolverénél” – hogy egy klasszikust is idézzünk…
Ja, és irodalmi hősök szerzőjeikről leválnak és tőlük független életet élnek. (Jelen esetben annyira, hogy Bárczi Géza ebből a balladából „sétál” ki a nagyvilágba. Tanum az ég s minden seregi… (az Ég visszafele Géza)