Arany János: Híd-avatás (elemzés)
A 19. strófában az olvasó tekintete ismét a kártyán mindenét elvesztő fiúra szegeződik, aki halálra rémül a saját maga által felidézett víziótól, és akinek ez az önszuggesztió, amelyet a babona, a rémület és a kétségbeesés váltott ki, az utolsó erejét is elvette:
Néz a fiú… nem látja többé,
Elméje bódult, szeme vak;
De, amint sűrübbé, sürübbé
Nő a veszélyes forgatag:
Megérzi sodrát, hogy ragad.
A híd vonzza magához az öngyilkosjelölteket, a haláltánc misztériuma megtörhetetlen, a kört nem lehet megszakítani… A fiú sorsa végül egyetlen határozott utalás nélkül teljesedik be az utolsó versszakban:
S nincs ellenállás e viharnak, –
Széttörni e varázsgyürüt
Nincsen hatalma földi karnak. –
Mire az óra egyet üt:
Üres a híd, – csend mindenütt.
Sokféle embert befogad a Duna, és mire az óra éjjel 1-et üt, ők már a mélyben sodródnak tovább. Üres a híd: azaz a fiú sem áll már ott, ő is leugrott. A szellemek órája megszűnt.
A kereszténység kialakulása előtti hiedelmek szerint a halottak táncot járnak éjjel a temetőben, de hajnalhasadtáig vissza kell feküdniük sírjukba, ezt a hiedelmet használta fel Arany: ezért lesz a víz felszíne teljesen sima, amikor 1-et üt az óra (a haláltánc egy óra hosszát tart, éjféltől éjjel 1-ig).
Ez a mű Arany János egyik legsötétebb hangulatú balladája, amelyet szinte már-már világvége-látomásnak, apokalipszisnek érzünk.
A költőnek volt valóságérzéke és felismerte, hogy az egyén és a társadalom összeütközéséből milyen konfliktusok származnak. Ezt a valóságdarabot ötvözte a költői képzelettel a hatalmas, elfogyni nem akaró öngyilkostábor megrajzolásakor, melynek legtöbb tagja a kapitalizmus és az elidegenedés áldozata. Egy olyan társadalom jelenik meg a versen, amely olykor még haszonélvezőit is felfalja.
A Híd-avatás, amit maga Arany „városi balladá”-nak nevezett, már a változó, századfordulós modern irodalom termése is. A nagyvárosi tematika teszi rendkívül modernné: egy olyan társadalmi közeget jelenít meg irodalmilag, amely akkoriban teljesen új volt Magyarországon.
Nem véletlen, hogy a versben a közösség óvó melegét nélkülöző szerencsétlenek szédülnek a halálba, hogy az ő haláltáncukat pergeti le a szemünk előtt a ballada.
Arany János idegenül forgott a századvégi világban, napjai magányban teltek. A nagyváros elidegenítő hatása őt is megérintette: tisztán látta, hogy a tömeges életformaváltás, a gyári munka értelmetlen robotja, az önzés eltávolítja egymástól az embereket. Az emberek befelé fordulnak és kihal belőlük a másik iránt való részvét.
A metropolisz atomizálódott, egyedeire széthulló embertömegét semmilyen összetartozás-tudat nem kapcsolja össze: a hídról leugró emberekben egyetlen közös van, a halálvágy. Ezen kívül semmi nem köti őket egymáshoz, semmi közük egymáshoz.
Egy olyan tragédiasorozatot látunk a versben, amelynek sokkhatása elől nincs hová menekülni, hiszen már nincsenek meghitt közösségek, csak egymástól elidegenedett, egymás iránt közönyös emberek. Így ez a világ sokkal sötétebb és nyomasztóbb, mint Arany más balladáinak világa.
Maga az élet veszti el az értelmét, amit jól mutat, hogy a hídról leugró emberek sok esetben teljesen jelentéktelen frusztrációk miatt választják a halált. Kevés olyan halálokot tudunk meg, amelyet igazán nyomósnak érzünk, többségben vannak a triviális okok (az úrinő pl. unalmában ugrik le a hídról).
A Híd-avatás stílusa tárgyias, verselése időmértékes, sorai jambikus lüktetésűek, rímképlete: a b a b b. Pontosan 100 sorból áll (20 ötsoros strófa).
Zichy Mihály illusztrálta képekkel Arany balladáit, többek közt a Híd-avatásról is van egy képsorozata. Érdemes tudni, hogy Madách Az ember tragédiáját is ő illusztrálta.
Csak annyi, hogy elég biztosra gondolom, hogy nem a másfél évvel azelőtti hídavatás szolgált neki alkalmul a versíráshoz. A hangsúlyokat is kicsit eltolva inkább Petőfi 1844-es Debrecenből Pestre való felmenetele. (Ha a hídavatásra írta volna alkalmi versnek, benne lett volna valamelyik újságban ár na múlva. Mint ahogy benne szoktak lenni ilyesmi versek hídavatásokra)
A vers az Őszikék része, amit nem a nyilvánosságnak szánt, hanem saját magának, ezért nem jelentek meg abból versek az újságban, és a könyv is csak halála után jelent meg. És de, a verset tényleg a Margit-híd, és az akkoriban nagyon magas öngyilkossági számok ihlették 🙂
Az elemzésben: „VAN PÁRBAJOZÓ, AKI MEGFOGADTA, HOGY PÁRBAJ UTÁN ÖNGYILKOS LESZ” Itt arról van szó, hogy a figura amerikai Párbajt vívott, ami Pontosan azt jelenti, hogy a felek a szerencsére bízzák a sorsukat, egy kalaPba egy fehér és fekete golyót tesznek, és aki a feketét húzza, annak megadott határidőn belül öngygilkosságot kell elkövetnie.
Ez nagyon érdekes. Köszönöm.
Nagyon köszönjük az elemzéseket, mind nagyon hasznos!!!
Egy kis megjegyzés a Híd-avatáshoz:
a szürke mezőben javaslom javítani a Margit-hidat készítő francia cég nevét:
Société de Construction des Battingnoles (valószínűleg csak elírás lehetett).
Köszönöm, és további jó munkát kívánok,
Andi
Köszönöm a visszajelzést, javítottam.